Väljarna efterlyser ökad transparens

Europeiska väljare vill att sociala medier blir mer transparenta inför Europavalet. I en undersökning med 27 000 deltagare från EU-länderna svarar väljarna att de vill att sociala medieplattformar tydligare redovisar vad som är köpt innehåll på sajten och vem som betalat för det. Undersökningen, som genomförs varje år, är speciell eftersom den sker genom intervjuer utförda på plats. Syftet är att kartlägga värderingar och känslor hos europeiska väljare kring aktuella samhällsfrågor.
Det är hoppfullt om väljarna tröttnat på att bli matade med budskap med oklar agenda och sponsor. Förhoppningsvis har de också blivit medvetna om att valrörelser under de senaste åren har drabbats av desinformation från källor med annan agenda än att främja demokrati. Ett problem är att både vilja och kunskap kring att bekämpa politisk desinformation saknas hos sociala mediesajter. Med andra ord: det är tveksamt om de kan eller vill hindra folk som hävdar att Hillary Clinton driver pedofilringar eller att Alternativ för Sveriges valsedlar saboteras från att annonsera: det är alltför lönsamt. Det enda som skulle kunna få dem att ändra sig är att användarna lämnar sajterna om de inte städar upp.
Man kan förvänta sig att se varningar från yttersta högerkanten om valfusk i princip alla kommande val. Det är mycket bra om väljarna vet att det sannolikt rör sig om köpt skrämseltaktik.

×