När Elsa blev uppringd av ”banken” hjälpte hon gärna till med att logga in på sin bank. Men hon blev lurad. Foto: Bosse Vikingson

Hennes identitet blev kapad

Laholm När ”banken” ringde hjälpte Elsa i god tro till med att logga in på sin internetbank.
– Jag blev så stressad, förklarar hon idag.

Det var klockan halv nio på kvällen, måndagen innan midsommarafton i år.
Det ringde på Elsa mobiltelefon.
I andra änden presenterade sig en artig man och sa att han ringde från Swedbanks säkerhetsavdelning. Han sa:
”Någon handlar för 30 000 kronor och skulle dra pengarna från ditt konto på nätet”.
”Jag vill hjälpa dig”, sa han också.
– Han var väldigt trevlig och jag sa att det var tur att han såg detta, säger Elsa.
Men det skapade oro och stark önskan om att rädda sina pengar. 30 000 kronor stod på spel och det gällde att handla snabbt.
Stressen satte i och hon lydde ”bankmannen”. Hon tog sin bankdosa och började trycka in siffror och koder.
Först gick 1 800 kronor igenom. Men sedan kan hon i den stressade situationen ha knappat in fel siffror.
– Samtalet bröts efter att han frågat tre gånger.
Senare på kvällen försökte hon gå in på Swedbanks hemsida igen och se vad som hänt. Men hon kom inte fram där.
Först ringde hon polisen som uppmanade henne att ringa banken.

På banken kunde man dagen efter se att två uttag inte beviljats, på 800 och 1 200 kronor. Det fanns inget godkännande för de uttagen.
Däremot hade 1 800 kronor försvunnit.
Det gör att Elsa tycker att hon ändå haft tur i oturen.
– Men det är ju konstigt att han inte gick in med större summor, säger hon nu.
Däremot undrar hon hur mannen listat ut hennes personnummer som behövs för att logga in på banken.
– Jag har inget minne av det, säger hon men inser att det inte är svårt att ta reda på rätt personnummer för den som aktivt vill göra det.

Vad är din känsla när du upptäckte vad som hänt?

– Det kändes för dj…igt. Jag mådde inte bra. Som väl var det tog han bara 1 800 kronor och det får jag köpa, säger Elsa som polisanmälde bedrägeriet.
Det här är bara ett fall där Laholmsbor drabbats av identitetskapning. Bara i år är minst 34 personer till drabbade och har gjort en anmälan till polisen.
Men dessa fall är anmälda för att ha utförts från just Laholm.
– Så det finns ett mörkertal för det kan finnas fler som är anmälda på okänd ort, säger Göte Green på Polisen Väst.
Det innebär samtidigt att de drabbade i Laholm är fler än vad som motsvarar genomsnittet för landet. I Laholms fall skulle siffran annars, som Laholms Tidning skrev tidigare, landa på 28 ärenden.

Internetbedrägerierna är alltså inte ett storstadsfenomen, slår Göte Green fast:
– Ingen kan säga att det här inte angår mig. De letar personer som är intressanta där huvudsaken är att de har pengar.
– På något sätt har gärningsmannen fått nys om personens identitet och ringer upp.
Göte Green konstaterar att ingen bank skulle få för sig att på telefon be en kund om inloggningsuppgifter till ett konto.
Hans uppmaning är enkel – lägg på, Svara inte.
Att bedragarna överhuvudtaget lyckas menar Göte Green är ett samhällsproblem.
– Internet har gett bedragarna dessa möjligheter.

Fotnot: Elsa heter egentligen något annat.

×