Johanna Jaara Åstrand.

Den synliga lärareffekten

Det ringer in. Sommarlovet går mot sitt slut och det är dags för skolans elever att påbörja ännu en termin. Men vilken verklighet väntar barn och elever? I dag är tomma katedrar och vakanta tjänster verklighet på många skolor och förskolor. Den svenska lärarbristen är smolket i höstterminens glädjebägare.

SCB:s senaste prognos om lärarbristen i Sverige visar att det saknas 79 000 lärare år 2035.
Störst kommer bristen vara på lärare i fritidshem, där var tredje kommer att saknas, respektive ämneslärare och yrkeslärare. Trots att det har gjorts mycket de senaste åren för att minska lärarbristen – utbyggd utbildning, karriärtjänster och lärarlönelyft, är det långt ifrån tillräckligt. Lärarbristen ökar istället för att minska.

79 000 lärare som saknas år 2035. En nästintill ogripbar siffra i en avlägsen framtid kan tyckas. Men den svenska lärarbristen är likväl en påtaglig verklighet redan idag. I förskolan, i grundskolan och på gymnasiet. Det är tomt framme vid tavlan och på mattan vid samlingen när höstterminen nu drar igång. Ingen behörig lärare har sökt tjänsten. Ingen behörig lärare kan hoppa in. Kvaliteten på undervisningen och barnens utbildningsresa haltar. Tvärnitar rentav.

Finns det inte lärare som undervisar våra barn och elever drabbar det hela samhället. Uttrycket att allt börjar med en bra lärare är inget vi har hittat på. Det är ett faktum.

Att säkra rätt förutsättningar för lärarkåren och göra läraryrket attraktivt är grunden för samhällets fortsatta utveckling och välstånd. Effekten av en lärares arbete kan mätas på många olika vis. I hur många elever som når godkänt till exempel, eller hur föräldrar väljer att skatta skolan i en utvärdering.

Men lärareffekten sträcker sig längre än så. Varje elev som lämnar skolan för att delta i samhällsbygget gör det med den kunskap, trygghet och självkänsla undervisningen i skolan gett dem.

Lösningen på lärarbristen ligger i politikens händer. Det här är vad den stundande slutspurten i valrörelsen bör handa om. Den självklara drivkraften för oss lärare är mötet med barnen och eleverna, den självklara drivkraften för politiken måste vara att skapa de bästa förutsättningarna för att det mötet ska bli så bra som möjligt.

Satsa på konkurrenskraftiga lärarlöner, rensa i arbetsbördan och styr upp möjligheterna till karriär och kompetensutveckling. Vi lärare och skolledare är beredda att ta vårt ansvar – vi förväntar oss att ni som är våra förutsättningsgivare och arbetsgivare tar ert. Bara så kan vi garantera varje barn och elev den undervisning de har rätt till.

×