Arbetet inför ”sista minuten”-ruschen är i full gång. Foto: Max Holmgren
Euromaster har däck till ungefär 600 bilar i sin förvaring. FOTO: MAX HOLMGREN
Filialansvarig Jimmie Ericsson förutspår en hektisk period under närmaste veckor. FOTO MAX HOLMGREN
Christian Karlsson från Laholm är nöjd med servicen. FOTO MAX HOLMGREN

Laddar för sista minuten-ruschen

LAHOLM Än är det inte för sent att byta till vinterdäck. Sena däckbytare har nästan en månad på sig kvar.
På däckverkstäderna i Laholm har man dock redan börjat förbereda sig inför det som alltid brukar bli en ”sista minuten”-rusch.

– Många kommer i sista minuten, inte minst under dagar då det snöar. Därför har vi ett ganska bra system. Eftersom vi även har förvaring med ungefär 600 bilar i vårt system skickar vi ut sms med datum och tid för däckbyte. Precis som hos tandläkaren, informerar Jimmie Ericsson, filialansvarig på Euromaster i Laholm.

Trots att temperaturen letat sig ner mot nollan under veckan märktes ingen nämnbar stress under vårt besök, utan arbetet kändes organiserat och uppstyrt. Detta kan tänkas bero på sms-systemet samt att det än inte är riktig rusning.
Även om systemet underlättar går det inte att helt bortse från alla privatkunder som inte är med i systemet, utan har hjulen med sig själva. För dessa kunder har däckverkstaden försökt med kampanjer för att locka dit dem så tidigt som möjligt.

– I början av oktober brukar vi ha kampanjer med 20 procents rabatt för att locka folk att komma in lite tidigare. För några år sedan körde vi en kampanj med att rabatten motsvarade hur många grader det var ute. Var det 15 grader fick man 15 procent rabatt, berättar Jimmie Ericsson.

Trots att rabatterna biter på en del hade Jimmie Ericsson gärna sett att de bidrog till att ännu fler kom in tidigare. På frågan om de skulle kunna göra något annorlunda svarar Jimmie Ericsson att de gjort allt de kan tänkas göra.
– Vi skickar alltid hem blad i postlådan med alla våra erbjudanden. En del läser och en del gör inte det. Det finns inte mycket mer än så vi kan göra.

En av alla besökare som skjutit upp däckbytet är Christian Karlsson från Laholm. Även om han inte var ute i absolut sista minut brukar han i vanliga fall komma in och byta tidigare.
– I år blev det helt enkelt senare än vanligt, jag kan inte förklara varför. Jag brukar vara ute i god tid, förklarar Christian Karlsson.

Christian Karlsson har varit sin däckfirma trogen under många år. Detta beror på att han är nöjd med servicen.
– Jag tycker att de är jättebra här. De håller alltid tiderna och sen är det även smidigt med att det finns ett system där man får sin tid.

×