En liten påse ”Gott och Blandat” innehåller 32 sockerbitar. Eller socker motsvarande sex stycken äpplen utan nyttigheterna, konstaterar Ann Fernholm. Foto: Henrik Knobe
En galen värld menar Ann Fernholm där en fettsnålare yoghurt med tillsatt socker anses nyttigare än en fetare variant utan socker. Hon menar att det är tvärtom. Foto: Henrik Knobe
”Du hade inte matat hunden – här exemplifierat genom mopsen ”Abbe” – samma sockerrika diet som du ger dina barn. Precis som Abbe måste vi människor sluta äta socker i den utsträckning vi gör det idag. Foto: Henrik Knobe

”Ni skulle aldrig mata hunden med sockerkost”

Laholm Det vita sockret finns i det mesta vi äter och med större fokus på dess skadlighet – desto större oro.
Det märktes på vetenskapsjournalisten och fil dr i molekylär bioteknik Ann Fernholms föreläsning.
Med tre böcker om sockrets skadlighet försökte hon förklara och sålla i oron hos småbarnsföräldrarna i den månghövdade publiken.

– Kul att se så många här – det är nog sockersuget som drar, skämtade Ann Fernholm inledningsvis.
För sockret väcker begär i oss alla och det är något vi impregneras med tidigt, menar hon. Genom exempelvis den söta välling vi matar våra barn med.
– Vid ett och ett halvt, två år blir barn kräsna med vad de äter och invanda med en sockrig diet. Vi måste matträna våra barn, säger Fernholm.

Hur har det då blivit så här?
Det vita sockret – fruktos – är den billigaste råvaran och därmed finns den, i en eller annan form, med i de flesta produkter som säljs i dagligvaruhandeln. Exempelvis kan en fettsnålare yoghurt nyckelhålsmärkas som nyttigare än en fetare variant. Trots att den innehåller tillsatt socker, som enligt allt fler forskningsstudier konstaterar är sämre för hälsan, menar Ann Fernholm.

Att det kan förhålla sig så, beror på forskningsvärlden under 50-60- och 70-tal fokuserade enkom på fett – där kolesterol pekades ut som boven bakom fetma – inte socker.
– Av alla de tusentals molekyler som finns i kroppen utsåg man bara kolesterol som viktig att hålla koll på, säger Ann Fernholm med spelad förundran.
Den mängd fruktos vi sätter i oss överstiger vår kropps förmåga att hantera den. Det gör kroppen sjukare. Och med ett allt mer stillasittande liv försvagas kroppens förmåga ytterligare att hantera sockerintaget. Våra stora folksjukdomar: Cancer, typ 2 diabetes, demens, hjärt- och kärlsjukdomar och psykisk ohälsa är alla sjukdomar vars framväxt påverkas av ett för stort sockerintag, menar Fernholm.
– Det viktigaste är att ta bort sockret från vår kost! konstaterar hon som erkänner att det inte är lätt när man småhungrig efter jobbet passerar den flera meter långa lösgodishyllan i matbutiken.
– Då ska ni tänka: ”Cancer – demens – cancer – demens”, säger hon skämtsamt.

– Vissa läkare säger att det inte finns något sockerberoende – har ni någonsin sett ett barn ligga och skrika framför broccolihyllan i butiken? undrar Ann Fernholm retoriskt.
Livsmedelsverkets riktlinjer för hur mycket socker en femåring ska äta om dagen är tolv sockerbitar, för en vuxen 17 stycken. Världshälsoorganisationen rekommenderar ett ännu striktare perspektiv – en halvering jämfört med livsmedelsverkets riktlinjer.
Även om socker finns med i de flesta matprodukter som säljs i dag så är de uppenbara bovarna: Godis, glass och läsk och för den delen juice. Alla innehåller rikliga mängder socker.

För att sätta det i perspektiv erbjöd Fernholm ett exempel. Den minsta storleken av godiset ”Gott och blandat”, den 160 gram stora påsen, innehåller socker motsvarande sex äpplen eller 32 bitar socker.
– Hur lång tid tar det att äta upp sex äpplen? Sex dagar, säger Ann Fernholm och fortsätter hamra hem poängen.
– Och hur lång tid tar det att äta upp en liten påse Gott och blandat? Mellan fem och tio minuter, säger hon och menar att om man satte i sig sex äpplen på fem minuter skulle man inte bara få ont i käkarna – man skulle också få i sig viktiga fibrer och vitaminer.
Detsamma gäller för juice som innehåller nyttigt fruktsocker, men i likhet med läsk eller lösgodis, intas det i ett överflöd genom att man dricker det.
– Man ska äta sockret i dess naturliga form, alltså ät ett äpple istället för att dricka juice, säger Ann Fernholm.

Men även en vanlig frukost, med smaksatt yoghurt och flingor innehåller rikligt med socker.
– Redan vid frukost passerar många dagens rekommenderade sockerintag, säger Ann Fernholm.
Ansvaret att barn inte sätter i sig för mycket socker vilar hos föräldrarna, menar hon. Som ett lustigt exempel visar hon föreläsningen genom ett bildspel på hur mopsen ”Abbe” lever likt ett barn, med sockrig frukost, fredagsmys, lördagsgodis och barnkalas. Ett otänkbart scenario menar Ann Fernholm.
– Du hade inte gett Abbe socker på samma sätt som barn ges socker!

×