Christoffer Andersson, producent, och Hedvig Jalhed, konstnärlig ledare, är förväntansfulla inför årets operafestival i Laholm.Foto: angeline Eriksson

Skrikande manskör och barnopera i årets festival

Skottorp Under fyra dagar kommer Halland Opera och Vocal Festival 2016 att pågå i kommunen.
På programmet står allt från traditionell opera och akustisk musik till musikteater och en skrikkör.

På torsdagskvällen drar årets stora operahändelse i Halland i gång på Skottorps Slott, med bland annat laholmsbördige operasångaren Per Eriksson och den uppmärksammande, skrikande manskören från Finland, Mieskuoro Huutajat.
– Det känns förväntansfullt. Det är den enda festivalen som har mycket nyskriven opera och många internationella artister. Det är något unikt i Sverige som vi gör i Laholm. Vi ser det som en startplats för ny musik och nya produktioner och konstellationer, säger festivalens konstnärliga ledare Hedvig Jalhed

Efter torsdagens invigningskonsert kommer varje dag börja med festivalfrukost på Teckningsmuseet där det kommer att vara samtal om musik, scenkonst och opera med gäster från programmet, så som sångare, regissörer och tonsättare.
– Jag tror det blir en bra start varje dag innan vi sedan drar igång på eftermiddagen, säger Hedvig Jalhed.
På lördag kommer akterna att hålla till på Vallåsens Värdshus och uppträda och under de andra tre dagarna kommer det vara på Skottorps Slott där det har byggts upp två scener, en under ett tält och en i stenstallet.

Årets festival är större än vad som har producerats tidigare.
– Det känns som ett lyft. Vi har utökat både antalet spelplatser och dagar. Det har blivit en större festival, säger Jalhed och Christoffer Andersson, som är producent för festivalen, fyller i:
– Det är kul att alla parter vill vara med på en sådan stor satsning som detta är.

Under dagarna kommer man bland annat kunna se på musikteater, elektronisk musik, hebreisk musik med akustiska instrument och en barnkammaropera byggd på Rose Lagercrantz barnböcker om Dunne.
– Vi vill ha ett brett program så att den traditionella publiken kan hitta något nytt, men även att den nya publiken kan fastna för det, berättar Jalhed.
Barnkammaroperan hade däremot fått erbjudande från annat håll om sättas upp där först.
– De fick erbjudande att ha den på Stockholms slott först, men valde att lägga den här istället. Och det är ju en fjäder i hatten att de vill ha den här först, säger Christoffer Andersson och avslutar:
– Även om man är ny i operapubliken tror jag man kommer att få ut mycket av festivalen.

×