2018 kommer priset för elbilar med tillräcklig hög batteriräckvidd vara så lågt att svensken är mogen att byta ut sina fossildrivna bilar, tror Fredrik Sandberg, chefredaktör på Elbilen, som i går gav två föreläsningar i Laholm. Foto: Rickard Gustafsson

Han spår elbilsrevolution 2018

Laholm Inom två-tre år spår Fredrik Sandberg, chefredaktör på magasinet ”Elbilen i Sverige”, att tiden är mogen för elbilsrevolution.
När batteriräckvidden är tillräcklig och priset är överkomligt för den vanlige konsumenten startar revolutionen.
– Efter 2030 tror jag inte det finns några fossildrivna personbilar, säger han till LT.

Utvecklingen på elbilsmarknaden är närmast explosionsartad. Var och varannan fordonstillverkare forskar och utvecklar kring nya elbilskoncept.
En av dem som har god kunskap om elbilsutvecklingen är Fredrik Sandberg. I går gav han två föreläsningar i Laholm för en nyfiken allmänhet och elever på Osbecksgymnasiet.
Det stora hindret för elbilsutvecklingen har fram till nu varit batteriräckvidden. Men nu finns det batterier som räcker 30-50 mil.

– Utvecklingen av Litiumjon-batterierna har gjort det hela väldigt intressant, säger Fredrik Sandberg och berättar att det lite paradoxalt är bilbranschen, tätt förknippad med oljebranschen, som driver forskningen framåt när det gäller batterier och bränsleceller.
De två viktigaste parametrarna är räckvidd och pris.
– För att genombrottet ska komma krävs det att en bil går 40 mil på en laddning och där är vi redan nu, säger han och berättar att flera tillverkare däribland Tesla, Nissan och Volkswagen år 2018 kommer att släppa bilar i prissegmentet 275 000-375 000, en prisnivå väldigt attraktiv för konsumenten.
Inom två, tre år tror han att elbilen kommer vara det självklara valet när svensken ska köpa ny bil.
– Då står man i valet att tanka bensin, tillverkad i diktaturer, för 10-20 kronor milen eller en elbil för 1-2 spänn milen, säger Fredrik Sandberg och lägger fram ytterligare argument som problem med kamremmar, byte av oljefilter och allt annat som hör förbränningsmotorn till.
Trots att han anser att framtiden tillhör elbilen sticker han inte under stol med att det finns utmaningar.

– Den stora utmaningen är att förse 100 miljoner bilar som säljs varje år i världen med batterier. Det finns inte tillräckligt med batterifabriker och högt räknat tror jag att det 2020 finns en tillverkningskapacitet för 4-5 miljoner bilar.
När det handlar om utbyggnaden av den svenska infrastrukturen för snabbladdningsstolpar är han mindre orolig.
– Jag tror inte att det är ett större problem. 2018-2020 kommer Sverige vara täckt, säger Fredrik Sandberg och berättar att det i takt med att det säljs fler elbilar också kommer att krävas fler laddstationer.
– Så är det, men 90 procent av all laddning kommer att ske i hemmen så det kommer inte behövas lika många laddstationer som det behövs bensinstationer.

×