SKOLA 2021-11-06 KL. 12:00

UF-företagets smarta lock säljs i livsmedelsbutik

Daniella Hultberg och My Wiman var först tveksamma till det här med UF-företag. Men tjejerna har ändrat uppfattning och nu säljs deras lock i hårdplast för läsk- och energidrycker snart på Torghallen i Laholm. “Det känns kul och går det bra så fortsätter vi gärna även efter studenten”, säger My och Daniella.

UF-företagets smarta lock säljs i livsmedelsbutik
My Wiman och Daniella Hultberg på UF-företaget med sitt smarta lock för dryckesburkar. Det kommer att säljas på Torghallen i Laholm framöver. Bild: Johan W Jönsson

UF-företaget Caplid på Osbecksgymnasiet har tagit fram ett lock i återvunnen hårdplast som man använder för att försluta öppnade läskburkar och energidrycker.
– Idén är att förhindra att getingar och sand ska komma ner i burkarna på sommaren. Det är även för att förhindra spill på skolböcker i skolan och locket gör också att kolsyran inte försvinner, säger My Wiman.

Hur kom ni på idén?
– Den kom till oss när vi märkte att eleverna på vår skola inte fick ta med sig burkar in på lektionerna. Då ville vi hitta en lösning. Med det här locket på får burkar tas med in på lektionerna men man kan också ha burken i skåpet, säger Daniella Hultberg.


Locket är gjort i miljövänlig hårdplast. Bild: Johan W Jönsson


Liknande produkter finns på marknaden men Daniella och My har gjort ett miljövänligt lock i PP-plast och strävar efter att deras produkt ska vara 100 procent miljövänlig.
– Som UF-företag anser vi att vi har möjlighet att förbättra och tillverka en produkt som har en positiv miljöpåverkan och som gynnar planeten, säger My och Daniella.

De beskriver det som “en mäktig känsla” när de fick se och känna på det första locket. Att få vara med och skapa något från slut till mål har varit spännande och lärorikt.

Tjejerna går linjen samhäll och beteende. De har valt till entreprenörskap som en tillvalskurs och där kan man antingen göra ett fiktivt UF-företag eller starta ett UF-företag.
– I vår klass valde vi att starta UF-företag och vi tänkte först att det inte var något för oss. Vi visste inte vad vi skulle göra och tänkte att det skulle ta mycket av vår tid. Men när vi fick den rätta informationen kämpade vi på och vi tycker att det är jättekul, säger Daniella.

Då har ni ändrat uppfattning?
– Absolut, men bara till det bättre. Det här är jättekul och nyttigt. Vi kan tänka oss att fortsätta efter studenten, om det går bra. Utöka sortimentet och ta in fler produkter, om det finns en efterfrågan, säger My.

Inom kort kommer Caplids lock att säljas på Torghallen i Laholm. Daniella och My mejlade och marknadsförde sin produkt och den lokala supermarketen nappade.
– Det var superkul att det fanns ett intresse från Torghallens sida att uppmärksamma och ta in vår produkt och sälja den i butiken. Inom några veckor kommer locket att hittas här, säger Daniella.
Caplid kommer även att marknadsföra och sälja sin produkt på Laholms nyaste gym - Nordic Wellnes på Ängelholmsvägen.

Just nu nås Caplid via Instagram. Tjejerna har dock en Facebook-sida och eventuellt en hemsida på gång. Locket säljs i tvåpack för 40 kronor. Ett lock kostar 25 kronor.
– Vi spånar kring att i framtiden ta in återanvändbara kaffemuggslock i samma material. På så vis når vi även en äldre målgrupp. Det finns en efterfrågan. Idag riktar vi oss främst mot åldersgruppen 15-30 år, avslutar My Wiman och Daniella Hultberg.

Text & Foto: Johan W Jönsson